Zabawa Andrzejkowa w klasie III d – rok szkolny 2009/2010
Wspólne zabawy i wróżby miały na celu:
integrację klasy;
kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się podczas zabaw;
poznawanie różnych zawodów;
kształcenie umiejętności dłuższych wypowiedzi na określone tematy;
kształcenie umiejętności głośnego czytania.
Rozmowa na temat tradycji andrzejkowych. Dzień zaczęliśmy od rozmowy na temat tradycji wróżenia sobie w wigilię św. Andrzeja. Przede wszystkim wróżyły sobie panny, aby dowiedzieć się co ich czeka w przyszłości. Chłopcy wróżyli sobie w dzień św. Katarzyny w tzw. Katarzynki, 24 listopada. My postanowiliśmy, że wróżyć będziemy sobie wszyscy bez względu na płeć.
Wróżymy z butów. Pierwszą wróżbą był spacer butów. Najpierw dziewczynki ustawiły swoje buty, zdjęte koniecznie z lewej nogi, w szeregu w kierunku drzwi. Przestawialiśmy buty z końca na początek, który but przekroczył pierwszy próg, ta dziewczyna pierwsza wyjdzie za mąż. Podobnie postąpiliśmy z butami chłopców.
Konkurs tańca.
Zabawa z krzesełkami. Na środku sali ustawiliśmy w kole krzesełka, o jedno mniej niż dzieci. Kiedy grała muzyka dzieci chodziły naokoło krzesełek, gdy muzyka milkła należało zająć miejsce na krzesełku. Osoba, która nie znalazła miejsca odchodziła z gry, zabierając z koła jedno krzesełko. Zabawa skończyła się wtedy, gdy zostały dwie osoby, czyli zwycięzcy.
Kim będę w przyszłości. Kolejna wróżba przepowiadała nam, kim będę w przyszłości. W koszyczku były przygotowane karteczki z nazwami zawodów. Każde dziecko losowało jedną karteczkę. Bez problemów każdy odczytał nazwę zawodu i dopasował ją do przygotowanych ilustracji. Dzieci miały również możliwość dłuższych wypowiedzi na temat zawodów, które wylosowały.
Jakie życie nas czeka. To kolejna wróżba. Każde dziecko lało woskiem, aby dowiedzieć się, jakie życie czeka go w przyszłości.
Poznaj imię swojej sympatii. Podczas tej wróżby poznaliśmy imiona naszych sympatii. W tym celu przekuwaliśmy serca szpileczką i po drugiej stronie odczytywaliśmy imiona. Dzieci przygotowały dwa serca: jedno z imionami dziewcząt, drugie z imionami chłopców.
Kto szybciej? To zabawa zręcznościowa. Do ściany przymocowaliśmy dwie jednakowej długości wstążki (około 2 metrów). Z drugiej strony staje dwoje dzieci i zwija swoją wstążkę na ołówek. Oczywiście zwycięża osoba, która zrobi to pierwsza.
Wspólny taniec. To ostatnia zabawa. Dzieci tańczą przy swojej ulubionej muzyce.