Klasa teatralna jest pierwszą w historii naszej szkoły klasą autorską. Pomysł ten zrodził się z moich kilkuletnich doświadczeń w prowadzeniu szkolnego koła teatralnego. Aktywny udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych i wspólnie wypracowane efekty zaowocowały najpierw wykorzystaniem metod teatralnych i dramowych na lekcjach języka polskiego, a w r. szk. 2003/2004 opracowaniem autorskiego programu nauczania „W roli aktora i widza”. Stworzony przeze mnie zespół klasowy liczy 25 uczniów, którzy decyzję o uczęszczaniu do klasy teatralnej podjęli wspólnie z rodzicami – jeszcze jako trzecioklasiści. Wszyscy zainteresowani uczestniczyli w prowadzonych przeze mnie warsztatach i prezentacjach teatralnych z udziałem moich ówczesnych uczniów i wychowanków.
Nasz pierwszy sezon teatralny – r. szk. 2004/2005 Klasa teatralna rozpoczęła swoją działalność we wrześniu 2004 r. jako klasa IV A. Ten pierwszy rok naszego istnienia zaliczamy do udanych. Oto najważniejsze wydarzenia w życiu naszej klasy: - Pasowanie na ucznia klasy teatralnej – uroczystość klasowa z udziałem rodziców; - Pierwszy wyjazd do Teatru Animacji w Poznaniu na spektakl „Kopytko i Kwak”; - Sukcesy Szymona P., Asi, Zuzi i Uli w Szkolnym Konkursie Recytatorskim; - „Baśniowe Boże Narodzenie” – nasz debiut w szkole i na Scenie Malucha prowadzonej przez Bibliotekę Publiczną w Śremie; - Przedstawienie pt. „Z okazji Dnia Babci i Dziadka” dla pensjonariuszy DPS w Psarskiem; - Wizyta w Teatrze Wielkim w Poznaniu ( musical „Krasnoludki, krasnoludki” ); - Gazetka okolicznościowa z okazji Dnia Teatru; - „Noc z Andersenem” – niezwykła impreza czytelnicza i nasz pierwszy wywiad radiowy; - Udział w Przeglądzie Teatralnym „Małe Dionizje 2005” – wystawiliśmy zabawne przedstawienie „Śpiąca Królewna do góry nogami”; - „W zamierzchłej przeszłości. Sztuka w trzech odsłonach na motywach legend o początkach państwa polskiego” – efekt naszej pracy na lekcjach języka polskiego i historii; - „Śpiąca Królewna do góry nogami” – wystąpiliśmy dla młodszych kolegów i przedszkolaków. O wydarzeniach tych szczegółowo piszemy w naszej kronice. Mamy też swoją ścienną gazetkę klasową „Na scenie i za kulisami klasy teatralnej”. Każdy uczeń prowadzi portfolio pt. „Mój teatr”.
Rozpoczęliśmy drugi sezon teatralny – r. szk. 2005/2006 Na początku roku szkolnego zorganizowałam konkurs na nazwę i logo klasy. Od września 2005 r. mój zespół przyjął nazwę „Aktorasy” wymyśloną przez Ulę i wybrał sobie jako logo dwie maski teatralne zaprojektowane przez Kasię. Co już się wydarzyło w r. szk. 2005/2006 ? - „Odlotowy Dzień Chłopaka” – przedstawienie na podstawie scenariusza Moniki i Asi przygotowane przez dziewczęta dla kolegów; - Nowi znajomi – nawiązaliśmy korespondencję z klasą integracyjną z Warszawy, która też lubi zabawę w teatr; - Ślubowanie czwartoklasisty – przyjmowaliśmy młodsze klasy do grona starszaków; - „Egzamin na królewnę” – przedstawienie na podstawie scenariusza napisanego przez uczennicę Ulę; - Sukcesy Szymona P., Uli i Zuzi w Szkolnym Konkursie Recytatorskim ( drugi rok z kolei ! ); - Wyjazd do Poznania na XV Biennale Sztuki dla Dziecka; - „W pułapce cywilizacji” – spektakl w wykonaniu aktorów z Wrocławia, którzy odwiedzili nasze miasto; - „Dziwne święta”, „Święty Mikołaj kontra Tosia i Karolcia”, „Bal karnawałowy u Świętego Mikołaja” – scenki na podstawie pomysłów uczniów – zostały zaprezentowane w szkole oraz w środowisku lokalnym. - Szymon P. zajął I miejsce w eliminacjach podrejonowych Wojewódzkiego Konkursu Recytatorskiego. Trzymamy kciuki i życzymy sukcesu na etapie rejonowym. Z działalności klasy zadowoleni są zarówno uczęszczający do niej uczniowie, jak i ich rodzice. Koncepcja edukacji teatralnej realizuje postulat nauczania – uczenia się przez działanie i służy wspieraniu rozwoju osobowości ucznia.
Wychowawczyni klasy teatralnej V A
Małgorzata Bulińska
A co sądzą o swojej klasie uczniowie ?
Uczęszczanie do klasy teatralnej bardzo nam się podoba, ponieważ dużo uczymy się o teatrze. Często wystawiamy ciekawe przedstawienia, których scenariusze powoli piszemy sami. Najbardziej podobało nam się przedstawienie pt. „Egzamin na królewnę” napisane przez naszą koleżankę Ulę. Monika, Agata K., Agata L., Kasia
Sądzimy, że nasza klasa jest zgrana i aktywna społecznie. Lubimy teatr i każdy ma swoje portfolio „Mój teatr”. Cieszymy się, że możemy chodzić do tej klasy. Ula, Klaudia K., Natalia M., Szymon P.
Jesteśmy bardzo zadowolone, że chodzimy do klasy teatralnej, ponieważ możemy tak jak prawdziwi artyści występować przed publicznością. Mamy także koło teatralne, które prowadzi nasza pani. Lubimy te zajęcia. Asia, Natalia S., Zuzia